Aqua fitness

W ogólnym ujęciu to forma treningu w wodzie, mająca na celu poszukiwanie dobrego samopoczucia, a z punktu widzenia psychologicznego i socjologicznego, to wspaniała forma treningu całego ciała, który zmierza do osiągnięcia maksymalnej dla danej jednostki sprawności fizycznej, przy wykorzystaniu różnorodnych form ruchowych w wodzie dostosowanych do możliwości, gustu i oczekiwań jednostki, która tym samym bierze znaczną odpowiedzialność za funkcjonalne doskonalenia własnego ciała.

Ta forma aktywności fizycznej to trening w wodzie, który wpływa na wzmocnienie i uelastycznienie mięśni, wysmuklenie sylwetki, poprawia krążenie i oddychanie, a także pozytywnie wpływa na kondycję ćwiczących, zapobiega występowaniu stresów, opóźnia wystąpienie zmęczenia, wpływa pozytywnie na poprawę samopoczucia oraz daje niesamowitą satysfakcję. Ta forma aktywności fizycznej adresowana jest do osób w różnym wieku oraz o różnym poziomie sprawności fizycznej i umiejętności pływackiej.

Cechą charakterystyczną tej formy zajęć jest prowadzenie ich w pełnym odciążeniu, które zapewnia wyporność wody. Ciało ludzkie waży w wodzie około 90% mniej niż na lądzie, a ćwiczenia w niej wykonywane nie powodują obciążenia stawów i są całkowicie bezpieczne a zarazem skuteczne. Ponieważ środowisko wodne stawia ruchom całkiem duży opór, bez obawy można zwiększyć siłę mięśni w takim stopniu, jak przy wykonywaniu ćwiczeń wyciskających pot na siłowni. Sprawą niezwykle ważną jest to, że podczas zajęć w wodzie nie odczuwa się wysiłku, mimo, iż mięśnie pracują bardzo intensywnie. Należy wyraźnie podkreślić, że kontuzje w wodzie podczas ćwiczeń praktycznie się nie zdarzają. W związku z zastosowaniem w trakcie ćwiczeń specjalnego sprzętu wypornościowego można w istotny sposób zwiększyć efektywność ćwiczeń, a udział w zajęciach nie wymaga umiejętności pływania.

Powyższa forma aktywności fizycznej w wodzie cieszy się ogromną popularnością na całym świecie. Zarówno wśród osób zupełnie zdrowych, jak również niepełnosprawnych. Wielu wybitych sportowców światowej klasy wykorzystywało Aqua fitness jako trening uzupełniający w treningu podstawowym [np. Wilt Chamberlain, Florence Griffith Joyner, Jacke Joyner-Kersee, John Lloyd, Sally Gunnell, Mike Powell i inni].

Aqua fitness zalecany jest również jako forma usprawnienia dostępna dla wszystkich: dla osób po operacjach, otyłych, starszych, cierpiących na artretyzm, osteoporozę, mających problemy z układem kostno-stawowym. Aqua fitness może być również z powodzeniem uprawiany przez kobiety w ciąży.

Popularność tej formy aktywności fizycznej w wodzie przyczyniła się do powstania wielu szkól zajmujących się propagowaniem i opracowywaniem specjalnych programów ćwiczeń dostosowanych do możliwości i oczekiwań ćwiczących [np., Leanne Case, Jane Katz, Brenda Lee, Linda Hueys, Robert Foster i inni].


W ostatnich latach pojawiło się wiele trendów w zajęciach Aqua fitness. Różnorodność zajęć zapewnia stała atrakcyjność i aktualność idei tej formy treningu. Najbardziej popularne rodzaje Aqua fitness to:
Aqua aerobik - forma aerobiku podobna do zajęć na sali, ćwiczenia gimnastyczne w wodzie przy muzyce wykonywane w formie prostych choreografii lub progresji liniowej, z jednoczesnym przemieszczaniem się w różnych kierunkach w wodzie sięgającej klatki piersiowej /shallow water/ lub szyi /deep water/.
Aqua combo - forma aerobiku będąca połączeniem podstawowych układów ćwiczeń aerobiku z ćwiczeniami wzmacniającymi /siłowymi/ w wodzie, z wykorzystaniem różnego rodzaju pływackich ćwiczeń technicznych z zakresu pływania poszczególnymi sposobami, zabawami i grami;
Aqua afro - forma aerobiku w wodzie, związana z wykorzystaniem podstawowych kroków tanecznych, gestów, sposobów poruszania się ludów plemiennych zamieszkałych Afrykę oraz charakterystycznej dla nich muzyki;
Aqua kickboxing - forma aerobiku w wodzie o dużej intensywności, kształtująca gibkość, koordynację ruchową i wytrzymałość siłową. Zajęcia charakteryzują się dużą intensywnością, zastosowaniem w choreografii różnego rodzaju uderzeń, kopnięć, ciosów i podskoków.
Hydrorobik - forma ćwiczeń gimnastycznych w wodzie o charakterze wytrzymałościowym, ukierunkowana na poprawę sprawności fizycznej ćwiczących. Ćwiczenia w tej formie zajęć ukierunkowane są wyraźnie na wzmocnienie określonych partii mięśniowych. Muzyka jest elementem uprzyjemniającym przebieg zajęć.
Aqua jogging - forma zajęć aerobowych w wodzie z wykorzystaniem różnych elementów biegu mająca na cel poprawę kondycji ćwiczących, koordynacji ruchowej oraz wytrzymałości siłowej. Ta forma aerobiku w wodzie, może być wykonywana zarówno w wodzie płytkiej i głębokiej w pozycji zawieszonej z wykorzystaniem specjalnego sprzętu wypornościowego. Podstawowe formy ruchu to: naturalny bieg, bieg w wysokim unoszeniem kolan, skip, robo-jogging, itp.
Aqua walking - forma aerobiku mająca na celu poprawę stanu zdrowia, wydolności fizycznej oraz psychicznej, zalecana szczególnie dla osób będących w tzw. "wieku złotej jesieni", łącząca zalety marszu i prostych ćwiczeń z tonizującym i odciążającym stawy działaniem środowiska wodnego.
Aqua step - forma aerobiku z wykorzystaniem małych platform zainstalowanych na dnie basenu, obciążonych specjalnymi obciążnikami, kierowana do osób o słabszej koordynacji ruchowej, którym odpowiada atletyczny styl określony przez stosunkowo powolne tempo muzyki i bardzo silnie wykonywane ruchy kończyn.
Aqua Aerobik KWC - forma aerobiku mająca na celu przygotowanie sprawnościowe kobiet do porodu i macierzyństwa.
Aqua joga - forma zajęć w optymalnych warunkach środowiska wodnego, pozwalająca na stworzenie harmonii miedzy ciałem, umysłem a sercem. Ta forma zajęć usuwa napięcia mięśniowe i przynosi odpoczynek całemu ciału. Podstawowe ćwiczenia z zakresu jogi, wykorzystywane w tego typu zajęciach, ukierunkowane są na rozciąganie mięśni i wiązadeł, utrzymywanie ruchomości kręgosłupa i stawów, a także poprawianie sprawności układu sercowo-naczyniowego i oddechowego.
Aqua Watsu - forma zajęć będąca połączeniem technik Shiatsu i właściwości fizycznych środowiska wodnego wykonywana z partnerem. Odpowiednia muzyka i temperatura wody, gra świateł oraz rytmicznie wykonywane ruchy współgrające z oddechem pozwalają na osiągnięcie pełnego odprężenia i relaksu.
Aqua cycling - ćwiczenia w wodzie o charakterze wytrzymałościowym realizowane na specjalnych rowerach w wodzie.
Aqua body pump - ćwiczenia wodzie o charakterze siłowo-wytrzymałosciowym z wykorzystaniem specjalnych sztang, ukierunkowane na wzmocnienie określonych grup mięśniowych bez zwiększenia ich obwodów. Specyfika środowiska oraz włączanie ćwiczeń rozciągających dane grupy mięśniowe wywierają niezwykle pozytywny wpływ na założony efekt końcowy.
Aqua Aerobik Senior - zajęcia w wodzie dla osób w wieku seniora, w trakcie, których wykorzystuje się różne formy ćwiczeń gimnastycznych ogólnorozwojowych, oddechowych, gibkościowych i rozciągających, a także terapeutycznych ukierunkowanych na wzmocnienie i usprawnienie poszczególnych grup mięśniowych, poprawiających ruchomość w stawach i gibkość.
Pływanie zdrowotne - zajęcia związane z wykorzystaniem umiejętności pływania w celu zwiększenia poziomu wydolności fizycznej, opóźnienia oznak starzenia się, zahartowania i zapobiegania chorobom. Specjalne indywidualne programy kierowane są do osób o różnym poziomie zawansowania pływackiego.